divendres, de desembre 02, 2011

La USAització del nostre Nadal?

Cal un comentari previ a aquesta entrada: He decidit utilitzar el terme "USAització" perquè, tal i com demostrà en una sublim narració d'un viatge apoteòsic Pedro Guerrero, cap gentilici dels utilitzats per a designar la ciutadania dels USA (EEUU) sembla correcte.






Aquest és el moment en que l'alcalde de Barcelona encén l'enllumenat nadalenc a la ciutat de Barcelona (tuit a les 6:23 pm del 30 de novembre). Podríem dir que amb aquest acte simbòlic, el #NadalBCN ja queda inaugurat.

Un Nadal on la Fira de Santa Llúcia i la Fira de Nadal han començat encara abans: el vint-i-sis de novembre i seran fins el vint-i-dos de desembre. Un Nadal on tindrem avets gegants escampats per la ciutat. On podrem gaudir d'una segona edició de la Shopping Night. I la podria ésser l'estrella: la pista de gel a la plaça Catalunya. Sense obviar els concerts de nadales a la Font Màgica ni el pessebre de Sant Jaume. Podeu esbrinar tot el que succeirà aquest Nadal a la nostra ciutat en aquesta web.

Ara bé, tot i les moltes proclames des de l'Ajuntament per assegurar que la despesa en enllumenat és inferior i que cal tractar de gaudir d'aquestes dates i pensar que Barcelona té moltes oportunitats per sortir-se'n d'aquesta crisi, hom pot trobar certa recança per part de la ciutadania. Hi ha qui parla que es fan coses que no calen, que cada vegada el Nadal arriba abans... i tot això, la gent ho acaba relacionant amb un concepte: consumisme. I sembla que qui més qui menys s'adona que aquella festa amb les seves tradicions, espiritualitat i significat ha esdevingut una gran oportunitat per consumir i consumir pel pur plaer de fer-ho (no parlem ja del sentit de la Setmana Santa).

Cada vegada sento més allò de "El Nadal és una merda! Només comprar, comprar i comprar. Si hi ha nens encara es pot celebrar perquè ells ho gaudeixin, però és un fàstic". Ups. Crec que hi ha quelcom que no rutlla. I a més a més, cada vegada més, se senten coses de l'estil, "Cada vegada més, el Nadal sembla una festa com la que foten els americans, se'ns estan carregant les tradicions. Tot ho volen fer com ells".

Segur que al vostre voltant heu sentit expressions similars més d'una vegada.

Respecte el consumisme és cert, però som el que som: una societat de consum, qualsevulla altra consideració és una fal·làcia per amagar aquesta veritat (incòmode?). I respecte "l'USAització"? Tal vegada. Però potser el problema és que com sempre acostuma a succeir per aquestes contrades, mai copiem el que pertocaria: (Primer un aclariment: afortunadament, tot i la tendència a valorar tot allò que procedeix dels EEUU com a negatiu, no és cert.) per què no copiem el Black Friday i fer les rebaixes al desembre? (Per no parlar dels cada vegada més il·lògics horaris de vida al nostre entorn!).

Clar que potser si demanem copiar coses dels Estats Units d'Amèrica potser l'any vinent ens "incentiven" a celebrar el ThanksGiving Day per estimular el consum de gall dindi...


Bé, sigui com sigui, la idea era preguntar-vos: us agrada el Nadal? Us agrada aquest Nadal "nostre"?

P.S.: les fotografies estan extretes del compte de twitter del Sr. Xavier Trias.

1 comentari:

Jordi Ullate ha dit...

Genial post Natxo. Estic completament d'acord amb el que dius, que només fem copies parcial i interessades de tot el que fan els americans.

Lamentablement, el comerç al nostre país i la regulació feta del mateix des dels governs es antiga i estreta de mires.

Hem de ser conscients que les festes de Nadal, fora dels dinars i sopars familiars, ja no té cap relació amb les festes que recorden, bàsicament, els nostres pares i avis. Principalment, es per què han perdut tot el significat religiós en ser la majoria de la població no practicant de la fe catòlica com abans. Ara, simplement esperem les dates per a tenir vacances, passar uns dies en família i tenir regals.

Aquesta es com a mínim la meva opinió.